Dne 3. října 2024 jsme uspořádali akci „Jak na digitálno ve výuce“, kde si studenti i učitelé mohli společně vyzkoušet různé technologie a online nástroje, které lze využít pro zefektivnění výuky a spolupráce. Tato akce byla zaměřena na rozvoj digitálních dovedností a integraci technologií do vzdělávacího procesu.
Dorazilo za námi 50 učitelů a studentů ze 4 jihlavských základních škol, kteří celý den strávili společnou prací v menších skupinkách. Tématem, kterým jsme se během celého programu zabývali, byla práva dětí. Na toto téma pak učitelé a studenti vytvářeli digitální výstupy a zjišťovali, jak tyto činnosti mohou využít ve výuce.
Úvod patřil představení projektu A3Learning, který se věnuje kombinaci prezenční a on-line výuky, a dále činnostem Národního pedagogického institutu (NPI) a jeho krajského pracoviště, který byl spoluorganizátorem akce, jak podporují učitele a soustředí se na zvyšování jejich dovedností.
Jednou z prvních aktivit bylo praktické zapojení studentů a učitelů do online spolupráce ve sdíleném prostředí, kde si na téma dětských práv ukládali informace, audiovizuální materiály a připravovali se na další činnosti. Součástí této aktivity bylo také seznámení s nástrojem OrgPad, který nabízí zajímavé možnosti vizualizace informací.
Na jednotlivých stanovištích vznikaly konkrétní výstupy, kde si studenti i učitelé vyzkoušeli tvorbu živého plakátu v nástroji Canva a multimediální prezentace v PowerPointu. Dále se věnovali tvorbě online formulářů pro průzkumy a jak použít jejich výsledky. Účastníci si rovněž vytvořili krátké animace v programu Stop Motion, zkoumali možnosti 3D tisku pomocí hotových modelů i vlastních návrhů v programu Tinkercad, a v neposlední řadě se seznámili s prací s umělou inteligencí (AI). Účastníci si vyzkoušeli komunikaci s AI pomocí zadávání konkrétních promptů a objevovali, jak AI může generovat textové i vizuální výstupy.
Práci na stanovištích vedli zkušení lektoři, kteří účastníkům vysvětlovali, jak lze tyto činnosti využít ve výuce a školním prostředí (k prezentaci témat, pro vytváření školních projektů) a také zodpovídali konkrétní dotazy k aplikacím, které používali.
Akci jsme mohli zrealizovat díky spolupráci a finanční podpoře NPI, a díky podpoře Kraje Vysočina a statutárního města Jihlava, jejichž spolupráce byla pro uspořádání této události klíčová.
Těšíme se na další podobné akce, kde budeme společně objevovat možnosti digitálního vzdělávání!
Obrázky a fotky zachycují celou akci a několik výsledků prací studentů.