Během března a dubna 2021 proběhla v Kraji Vysočina soutěž s názvem „Příběhy ukryté v mapách“. Cílem soutěže bylo přiblížit a zatraktivnit středoškolákům a středoškolačkám problematiku tvorby map, kartografie, geografie a obecně dat v prostoru. Tohoto cíle měli účastníci dosáhnout vytvořením mapy s příběhem na libovolné, celospolečensky zajímavé téma a zprostředkovat ji ostatním.
Právě díky sběru a zpracování prostorových dat je možné analyzovat celou řadu událostí a jevů kolem nás. To je samo o sobě klíčové např. v pochopení zákonitosti přírodních procesů, dopadů lidské činnosti na ně, či podpoře rozvoje celé řady profesí. Současně může být práce s prostorovými daty pro celou řadu z nás zdrojem zábavy a inspirace. Většina objektů a jevů reálného světa se vyskytuje na některém místě zemského povrchu (např. strom, dům, řeka) nebo má k tomuto místu vztah (občan má někde trvalé bydliště, výrobek byl vyroben v určité továrně, atd.). Zároveň se tyto objekty vyskytují v daném prostoru společně s mnoha dalšími objekty a navzájem se ovlivňují. Proto je znalost umístění a vzájemných prostorových souvislostí mezi objekty velmi důležitá a může hrát důležitou roli v řadě oborů lidské činnosti, od návrhu umístění jaderné elektrárny až po návrh sítě cyklostezek, včetně vyhodnocení její úspěšnosti.
Prakticky to znamená, že v našich datech v počítači musíme mít zaznamenáno obojí současně, tj. jak vlastní údaje o objektu, tak údaje o jeho poloze. Tomuto typu dat říkáme prostorová data a počítačovému systému, ve kterém je můžeme zobrazit, spravovat a analyzovat, říkáme geografický informační systém, zkráceně GIS. Příkladů zpracování a využití prostorových dat pomocí GIS je celá řada. Lze je například nalézt v nejrůznějších oborech lidské činnosti nebo ve formě tištěných či webových map. Mapa s příběhem je jeden z mnoha způsobů, jak využít prostorová data. Spojením prostorových dat (GIS) a multimediálního obsahu je možné vytvořit atraktivní mapu na vybrané téma.

Tato aktivita zaujala studenty v Kraji natolik, že se v rámci soutěže sešlo téměř 100 příspěvků na mnoho zajímavých témat. Studenti se věnovali tématům lokálním i celosvětovým, lidským činnostem i problémům, tématům budoucnosti, současnosti i minulosti. Nejlépe byl porotou ohodnocen příspěvek „Nebezpečí z vesmíru – Vesmír je plný záhad ale i nebezpečí“, který se věnuje problematice meteoritů.